La Copa Cangur

Els nostres companys  de 3r i 2n de l´ESO participaran la propera setmana a un concurs de màtematiques  acompanyats del Frederic Corrigüelas, el professor d´aquesta matèria  i tutor de 3rC.

Aquí us deixem una entrevista que li hem fet al Frederic, on ens ha explicat en què consisteix aquest concurs i tots els detalls de la seva preparació.

1.De què tracta aquest projecte i com es diu?

Es diu Copa Cangur i és un concurs que tindrà lloc el dia 28 de gener, convocat per la Societat Catalana de Matemàtiques. Es tracta d’una activitat presencial de resolució de problemes per a equips de centre. La puntuació és una mica difícil d´explicar, però podríem resumir-ho dient que l´equip que soluciona els problemes més ràpid, obté més punts.

El funcionament de l’activitat

  • Els equips consten d’alumnes de diverses edats i reben un exemplar en paper dels enunciats dels problemes que hauran de treballar.
  • Els participants no interactuen amb l’ordinador sinó que cada equip té un representant que porta les seves respostes “en paper” al jurat de la competició, que les entra a l’ordinador.
  • Inicialment cada equip té un cert nombre de punts (tots el mateix, pensat perquè ningú arribi a tenir punts negatius).
  • Al principi també cada problema té una certa valoració (tots la mateixa, independentmnet que n’hi hagi de més fàcils o més difícils)
  • La valoració de cada problema es va modificant, perquè per cada minut que passa sense que ningú respongui el problema en va augmentant la valoració i cada fallada d’un equip també l’augmenta.  El primer equip que encerta la solució del problema obté tants punts com la valoració del problema (que aleshores ja queda fixa) més “un premi”, i semblantment el segon i el tercer. Després cada equip que encerta el problema rep la valoració que ha quedat establerta.
  • Per al disseny del joc es posa un nombre relativament gran de problemes, i algun “ben difícil”,  perquè guanya molta emoció el joc si sempre hi ha algun problema que vagi variant de puntuació.  Podeu consultar com a orientació els exercicis que es van proposar en les convocatòries dels anys 2014 i 2015.
  • Cada equip pot fer tants intents com vulgui per cada problema, però cada intent fallat li rebaixa la puntuació en una quantitat fixa.
  • …i així fins que acaba el temps destinat al concurs i aleshores, naturalment guanya l’equip que té més punts
  • Aquest disseny del joc fa que que l’alumnat participant de seguida estableixi estratègies de joc i de repartiment de la feina i pensi i debati amb molt d’interès els problemes proposats.

 

2. Quins alumnes del Nicolau Copèrnic assistiran?

Assistiran dos equips, de set alumnes cadascun. El primer equip esta format per: la Sara , la Sabina , la Naima i  l’Steven de 3r ,i la Júlia, l’Araceli i la Sara de 2n d’ESO.

D’altra banda, el  segon equip està format per : l’Àlex , el Joel , el Mario i l’Ian de 3r, i el Manuel , l’Ibrahim  i el Pol  de 2n d’ESO.

Com veieu, cada equip està format per 4 alumnes de 3r i 3 alumnes de 2n.

3. On té lloc la competició?

El concurs es desenvolupa a diferents seus de  Catalunya. Nosaltres ens hem inscrit al que té lloc a la Garriga.

4. Si tot va be, t´has plantejat facilitar aquest projecte a altres centres que no ho fan?

Rotundament sí, de fet he ensenyat els problemes que es fan als meus alumnes del meu club d’escacs, els quals cursen entre 2n i 4t d’ESO, i s´han entusiasmat. Els hi hauria agradat que el seu centre els haguès portat també a la Copa Cangur.  Trobo que preparar aquests equips per a la competició és un projecte que motiva molt els alumnes i els fa aprendre moltissím.

5. Quin és el premi?

No tinc ni la més remota idea de quin premi donen. El que busco es que els meus alumnes vulguin superar-se a ells mateixos i s´atraveixin a aspirar al repte de ser els millors de Catalunya.

6. Com s’et va ocórrer participar en aquest concurs?

Bona pregunta! La veritat és que al principi no ho tenia gens clar. Vaig veure els problemes i estaven molt per sobre de les possibilitats dels meus alumnes, però ells estaven molt entusiasmats, així que vaig decidir acceptar el repte i mirar de preparar-los el millor que pogués. Trobo que ha estat un encert perquè molts dels meus alumnes ja han après molt més que si haguessin treballat només el temari normal.

7. Us heu preparat per al concurs? 

Sí, molt. De fet, hem establert una estrategia basant-nos en la “facilitat” de cada alumne per fer determinats tipus de problemes. Cada alumne ha treballat la seva “facilitat”, i ho hem posat  a prova fent competicions entre nosaltres.   Un dia vaig posar-los a prova competint contra alumnes del meu club d´escacs que cursen 4rt d´ESO i 1r de Batxillerat. Allà vaig veure que l´entrenament estava funcionant, ja que els alumnes del club d´escacs van al.lucinar amb el nivell.

8. Quant fa que us esteu preparant?

Fa dos mesos aproximadament,però ja des del principi de curs aquests alumnes estan ampliant el curriculum.

9. Creus que podreu guanyar?

Crec que tot és possible. Si aquell dia estan inspirats, no s´encallen, confien en ells mateixos i  en el seu potencial, tot és possible. Però passi el que passi, estic orgullós de com han treballat.


 

La fase final del concurs es desenvoluparà durant el mes de març. Des de la Revista desitgem als nostres companys la millor de les sorts!

                         Els nostres companys durant l’entrenament per al concurs Copa Cangur

Entrenament alumnes per a la Copa Cangur

Per Insaf i Nicauri

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...
Comparteix!

2 Comments

  1. Moltes felicitats a tots i totes les participants i al professor responsable per una feina molt ben feta.

Leave a Reply

La teva adreça no serà publicada.


*